W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Szczegółowe informacje znajdują się w POLITYCE PRYWATNOŚCI I WYKORZYSTYWANIA PLIKÓW COOKIES. X

Profilaktyka zdrowia


WITAMINY

2018-12-14

Czym są i czy naprawdę są nam tak potrzebne do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu?


Zgodnie z definicją, witaminy to związki organiczne pochodzenia naturalnego, bądź otrzymywane syntetycznie.
Ale jakie znaczenie mają dla naszego organizmu?


Nie są one dla organizmu ani źródłem energii, ani materiałem budulcowym. Pełnią jednak rolę wspomagającą dla procesów przemiany materii oraz usprawniają działanie enzymów i białek katalizujących. Organizm ludzki samodzielnie ich nie wytwarza, a niestety nie może bez nich żyć. Dlatego też witaminy muszą być dostarczane do organizmu razem z pokarmem.

Nasz organizm potrzebuje niewielkich ich ilości, ale jednak ich niedobór znacząco wpływa w negatywny sposób na nasze zdrowie.
Niewątpliwie najlepiej przyswajalne przez nasz organizm są witaminy przyjmowane w sposób naturalny. Źródłem takich witamin są owoce, warzywa, mięso i ryby.

Brak określonej witaminy (lub kilku witamin) nazywamy awitaminozą i jest ona uważana za chorobę. Niedobór jakiejś witaminy (witamin) nazywamy hipowitaminozą, natomiast nadmiar hiperwitaminozą.



Witaminy dzielimy na dwie grupy: rozpuszczalne w tłuszczach i rozpuszczalne w wodzie.
Tych pierwszych jest znacznie mniej i łatwo je zapamiętać. Są nimi: A, D, E, K. Pełnią one ważną rolę w regeneracji błony komórkowej, jednak ich nadmiar może być szkodliwy.


WITAMINA A (ARetinol, Beta – karoten, Prowitamina A)
  • NATURALNE ŹRÓDŁO WYSTĘPOWANIA: oleje roślinne, sałata, jarmuż, żółtka jaj, sery, mleko, masło, mięso, ryby morskie, tran, śledzie, brukselka, winogrona, awokado
  • DZIAŁANIE NA ORGANIZM: stymuluje wzrost, poprawia wygląd skóry, wzmacnia wzrok, wspomaga odporność na infekcje, produkcję hormonów, budowę kości, chroni przed nowotworami i chorobami serca
  • NIEDOBÓR: prowadzi do osłabienia wzroku, łamliwości paznokci, rogowacenia i przesuszenia skóry

WITAMINA D (Kalcyferol)
  • NATURALNE ŹRÓDŁO WYSTĘPOWANIA: pełnotłuste produkty mleczne, sery żółte, masło roślinne, wątróbka, żółtka jaj, tran oraz ryby morskie: śledź, makrela, tuńczyk, sardynka, łosoś, węgorz
  • DZIAŁANIE NA ORGANIZM: przeciwdziała krzywicy, wypadaniu zębów, działa na prawidłowy rozwój kości
  • NIEDOBÓR: prowadzi do osłabienia wzroku, łamliwości paznokci, rogowacenia i przesuszenia skóry, powoduje bóle kostno-mięśniowe, zwiększa znacznie podatność na urazy

WITAMINA E (Tokoferol)
  • NATURALNE ŹRÓDŁO WYSTĘPOWANIA: oleje roślinne, warzywa kapuściane, soja, kiełki zbóż, orzechy, szparagi, tran, mięta i pokrzywy
  • DZIAŁANIE NA ORGANIZM: ułatwia gojenie ran, wygładza skórę, przeciwdziała procesom starzenia
  • NIEDOBÓR: powoduje zmęczenie, bezsenność, zwyrodnienie układu nerwowego

WITAMINA K (K1 – Filochinon, K2 – Farnochinon, K3 – Menadion)
  • NATURALNE ŹRÓDŁO WYSTĘPOWANIA: szpinak, kapusta, brokuły, kalafior, groszek, sałata, marchew, żółtka jaj, jogurt, chude mięso, wątroba wieprzowa
  • DZIAŁANIE NA ORGANIZM: odpowiada za krzepliwość krwi, zapobiega krwotokom, bierze udział w procesie tworzenia tkanki kostnej, ma właściwości przeciwgrzybiczne i antybakteryjne
  • NIEDOBÓR: może być przyczyną krwotoków


Witaminy rozpuszczalne w wodzie


WITAMINA B1 (Tiamina )
  • NATURALNE ŹRÓDŁO WYSTĘPOWANIA: pieczywo pełnoziarniste, ryby, płatki owsiane, groch, fasola, orzechy, słonecznik, kiełki, drożdże, niełuskane ziarna pszenicy, ziemniaki, wątroba, wieprzowina
  • DZIAŁANIE NA ORGANIZM: wpływa korzystnie na produkcję czerwonych krwinek, przemianę metaboliczną glukozy w związki wysokoenergetyczne, funkcjonowanie włókien układu nerwowego, mięśni i serca
  • NIEDOBÓR: powoduje osłabienie pamięci, zaburzenia czucia, mrowienia

WITAMINA B2 (Ryboflawina)
  • NATURALNE ŹRÓDŁO WYSTĘPOWANIA: jaja, ser żółty, ryby, mleko, jogurt, pieczywo białe i pełnoziarniste, kiełki zbożowe, drożdże, podroby, mięso
  • DZIAŁANIE NA ORGANIZM: wpływa pozytywnie na paznokcie, włosy, błony śluzowe i funkcjonowanie skóry
  • NIEDOBÓR: powoduje zmęczenie, spękane wargi, pieczenie oczu

WITAMINA B5 (Kwas pantotenowy)
  • NATURALNE ŹRÓDŁO WYSTĘPOWANIA: chleb biały i pieczywo pełnoziarniste, płatki owsiane, ziarna pszenicy, drożdże, szpinak, kapusta, marchew, ziemniaki, jaja, mięso wieprzowe i wołowe, wątróbka wieprzowa i cielęca,
  • DZIAŁANIE NA ORGANIZM: chroni przed infekcjami, korzystnie wpływa na metabolizm tłuszczów, białek, węglowodanów, a także na skórę i włosy

WITAMINA B6 (Pirodoksyna)
  • NATURALNE ŹRÓDŁO WYSTĘPOWANIA: pieczywo razowe, chleb biały, ryby, płatki owsiane, kasza gryczana, groch, fasola, kapusta, ziemniaki, soja, orzechy, banany, kiełki
  • DZIAŁANIE NA ORGANIZM: konieczna dla prawidłowej przemiany białkowej, pomocna przy leczeniu skurczy mięśni i korzonków, wspiera funkcjonowanie układu nerwowego oraz produkcję białych i czerwonych krwinek
  • NIEDOBÓR: powoduje skłonność do choroby lokomocyjnej, nudności, brak apetytu, łojotokowe zapalenie skóry, niedokrwistość

WITAMINA B9 (Folacyna, Kwas foliowy)
  • NATURALNE ŹRÓDŁO WYSTĘPOWANIA: nasiona roślin strączkowych, dynia, orzechy, migdały, szpinak, liście buraków, warzywa liściaste, produkty mleczne, kasza jęczmienna,
  • DZIAŁANIE NA ORGANIZM: zapobiega tworzeniu się wad wrodzonych, opóźnia siwienie włosów, nadaje zdrowy, ładny kolor skórze oraz przeciwdziała anemii
  • NIEDOBÓR: powoduje uszkodzenia układu nerwowego płodu i zmiany w śluzówkach, a także niekorzystnie wpływa na proces trawienia

WITAMINA B12 (Kobalamina)
  • NATURALNE ŹRÓDŁO WYSTĘPOWANIA: ryby, drób, jaja, warzywa zielone, produkty mleczne, sery żółte, kiełki, ryż, drożdże, wątroba, nerki, mięso wieprzowe i wołowe
  • DZIAŁANIE NA ORGANIZM: działa pozytywnie na pamięć i koncentrację, usprawnia układ nerwowy, wspomaga tworzenie białych i czerwonych krwinek oraz zapobiega anemii
  • NIEDOBÓR: powoduje zmęczenie, niedokrwistość, zanik czucia w kończynach oraz zwyrodnienia układu nerwowego

WITAMINA PP (B3, Niacyna, Kwas nikotynowy)
  • NATURALNE ŹRÓDŁO WYSTĘPOWANIA: makrela, szpinak, kapusta, groszek, ziemniaki, pomarańcza, jabłka, marchew, ziarna pszenicy, drożdże, wątroba, mięso cielęce i  wieprzowe, chleb pełnoziarnisty i biały
  • DZIAŁANIE NA ORGANIZM: reguluje poziom cukru we krwi, cholesterolu, a także przepływ krwi w naczyniach krwionośnych; wspomaga procesy redukcji i utleniania w organizmie

WITAMINA C (Kwas askorbinowy)
  • NATURALNE ŹRÓDŁO WYSTĘPOWANIA: natka pietruszki, por, cebula, bób, groszek, brokuły, brukselka, kapusta, rzepa, pomidor, rabarbar, róża cukrowa i dzika, pomarańcza, porzeczka, agrest, cytryna, grejpfrut, aronia, truskawki, malina
  • DZIAŁANIE NA ORGANIZM: wzmacnia odporność organizmu, zapobiega infekcjom, obniża poziom cholesterolu, ma działanie przeciwnowotworowe i antyalergiczne, wspomaga produkcję kolagenu i białek
  • NIEDOBÓR: powoduje powolne gojenie się ran, ból, owrzodzenia dziąseł, zmęczenie oraz utratę odporności

WITAMINA H (Biotyna )
  • NATURALNE ŹRÓDŁO WYSTĘPOWANIA: grzyby, drożdże, ziarna pszenicy, groch, szpinak, cebula, jaja, mleko, śledź, kurczak, banany, winogrona, wieprzowina, wołowina
  • DZIAŁANIE NA ORGANIZM: wspomaga funkcjonowanie tarczycy oraz prawidłowe funkcjonowanie skóry i włosów, ułatwia syntezę kwasów tłuszczowych, białek i aminokwasów
  • NIEDOBÓR: powoduje różnego rodzaju podrażnienia skóry, przesuszenia, a także stany zapalne. Skóra może również zmieniać kolor na szarawy, a do tego niekiedy występują objawy przypominające nieco łuszczycę. Płytka paznokcia staje się cienka, a sam paznokieć bardzo się kruszy. Może również dojść do wzmożonej utraty włosów.


Pamiętaj!
Dzięki stosowaniu urozmaiconej diety, obfitującej w warzywa i owoce, zapewnisz sobie wzmocnienie organizmu, prawidłowe jego funkcjonowanie oraz podniesiesz odporność na choroby bez ryzyka przedawkowania witamin.




Ciekawostka:
Znaczenie witamin dla zdrowia człowieka odkryto dopiero w XX wieku, więc stosunkowo niedawno, a pierwsza odkryta witamina (B1) została wydzielona przez Polaka biochemika Kazimierza Funka w 1913 r.



Partnerzy