W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Szczegółowe informacje znajdują się w POLITYCE PRYWATNOŚCI I WYKORZYSTYWANIA PLIKÓW COOKIES. X

Profilaktyka zdrowia


WYSYPIAJ SIĘ

2019-01-14

Jeśli chcemy dobrze spędzić dzień, powinniśmy zacząć od dobrze spędzonej nocy


To nie ulega wątpliwości. Od dziecka słyszymy o konieczności wysypiania się, o wpływie snu na naszą koncentrację podczas dnia, a nawet, że „jak dzieci śpią, to rosną”.

Ale ze snem jest tak, jak ze wzrostem, każdy ma "zaprogramowany organizm" inaczej. Ma inaczej ustawiony cykl dobowy. Stąd, znane podziały na tzw. „sowy” i skowronki”.

Okazuję się, że także wokół snu powstało wiele mitów, które spróbujemy obalić.

 
Należy spać 8 godzin

To, ile snu potrzebujemy zapisane jest w naszych genach. Potrzebna ilość snu to taka, która pozwala być czujnym i skupionym pod koniec dnia.

Dla przykładu, Albert Einstein spał aż 11 godzin na dobę (!).
Przed snem warto się wyciszyć, uspokoić. Na każdego działa coś innego. Może to być kubek ciepłego mleka lub herbaty, kąpiel czy słuchanie spokojnej muzyki.


Czy drzemka to strata czasu?

Pozwala odzyskać siły, odświeżyć się, ale daje także inne korzyści dla organizmu. Drzemka działa korzystnie na serce, zmniejsza poziom stresu, pobudza kreatywność, uzupełnia niedobory snu. Dlatego wygospodaruj w ciągu dnia czas na choćby 10 minut drzemki. To tylko parę chwil, a korzyści ogromne.


Posiłki przed snem

Jak w wielu inny przypadka ma to zarówno wady jak i zalety. Niewątpliwą zaletą jedzenia przed snem jest zredukowanie odczucia głodu, z którym wielu potrafi obudzić się w środku nocy. Ponadto zachowuje równowagę snu i zapobiega wahaniom poziomu glukozy we krwi. Jednak z drugiej strony może powodować zgagę, niestrawność, problemy ze snem, a przede wszystkim tycie. Każdy musi wsłuchać się w swój organizm.



Nastolatki potrzebują więcej snu niż dorośli

Gdy twoje dziecko wraca ze szkoły do domu i chce iść spać, nie powinieneś się dziwić. Nastolatkowie potrzebują więcej snu, ponieważ przechodzą okres dojrzewania. Sen jest ważny podczas zmian fizycznych i emocjonalnych.
Co więcej, nastolatkowie powinni chodzić spać później niż dorośli, ponieważ mają inny rytm dobowy.


Oto zalecane ilości snu na różnych etapach życia:
  • nastolatkowie w wieku od 14 do 17 lat - 8-10 godzin snu
  • młodzież od 18 do 25 lat - 7-9 godzin snu
  • dorośli od 18 lat - 7-9 godzin snu
  • seniorzy +65 - 7-8 godzin snu

Podczas choroby musimy spać

Podczas wysokiej gorączki, oczywiście tak. Ale ważniejsze jest wygrzanie się w łóżku.
Dobrze owinąć się w ciepły koc i napić się gorącej herbaty z miodem i imbirem. A także wziąć zalecane leki.



Czy można „nadrobić” sen

Jeśli zarwana noc zdarza nam się bardzo rzadko, to rzeczywiście wystarczy wcześniej położyć się spać kolejnego dnia. Jednak nie da się w weekend odrobić całego tygodnia.


I ostatnia wątpliwość - czy można spać za dużo?

Osoby śpiące zbyt dużo są zwykle bardziej chorowite. Specjaliści potwierdzają u takich osób podwyższone ryzyko chorób serca, zwiększone ryzyko nadwagi, utrudnioną koncentrację, depresję, zwiększone ryzyko cukrzycy. Jak widać, tak jak wszędzie potrzebny jest umiar.



Pamiętajmy SEN TO ZDROWIE – tak mówiły nasze babcie i od tego czasu nic się nie zmieniło.

Partnerzy