W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Szczegółowe informacje znajdują się w POLITYCE PRYWATNOŚCI I WYKORZYSTYWANIA PLIKÓW COOKIES. X

Profilaktyka zdrowia


Prawdy, półprawdy i kłamstwa na temat zdrowia

2018-10-15

Nie ma tygodnia, by prasa, telewizja, a już zwłaszcza internet nie podawały nam nowych, sensacyjnych odkryć na temat zdrowia. Gdybyśmy we wszystko to wierzyli i zastosowali w praktyce, byłby niezły ambaras...



Co prawda naukowcy cały czas prowadzą badania i co dnia odkrywają coś nowego, ale niektóre obiegowe informacje możemy zweryfikować już dziś.
Sprawdźmy co jest prawdą, a co mitem.


Witamin nie można „przedawkować” – MIT

O ile trudno było przedawkować witaminy, które dostarczaliśmy do organizmu wraz z różnorodnym pożywieniem, to w dzisiejszych czasach (zwłaszcza pod wpływem wszechobecnej reklamy), możemy przesadzić z suplementami. Co prawda nie jest to niebezpieczne dla życie (chyba, że w skrajnym przypadku), lecz i tak możemy sobie zaszkodzić

Zbyt duża ilość:
  •     witaminy A może spowodować odwapnienie kości, osłabienie mięśni, brak apetytu
  •     witaminy B może powodować drżenie mięśni, kołatanie serca
  •     witaminy E może powodować kłopoty z krzepliwością krwi



Dieta bezglutenowa zdrowa dla wszystkich – MIT

Dieta bezglutenowa została opracowana z myślą o osobach cierpiących na poważną chorobę – celiakię, czyli brak tolerancji na gluten. Dla większości z nas gluten nie jest niezdrowy, ani nie powoduje przybierania na wadzę. Spełnia za to wiele ważnych funkcji:
  •    poprawia ciśnienie krwi
  •    wspomaga zdrowe bakterie w układzie pokarmowym
  •    obniża cholesterol
  •    zawiera żelazo i witaminy z grupy B

Zbędna eliminacja glutenu z naszej diety wcale nam się nie przysłuży i nie powinna być stosowana jako dieta odchudzająca. Poza tym w produktach bezglutenowych jest często więcej cukru, więc nie zmieniając swoich złych nawyków żywieniowych, a przechodząc jedynie na dietę bezglutenową możemy przytyć zamiast schudnąć.



 Antybiotyk pomoże na przeziębienie – MIT

Grypa czy przeziębienie, to choroby spowodowane przez infekcję wirusową.

Natomiast antybiotyki pomagają, ale jedynie na choroby spowodowane przez bakterie. 

Przyjmowanie więc antybiotyku nie tylko nie działa leczniczo w tym przypadku,
ale też zwiększa ryzyko pojawienia się wielu objawów niepożądanych.

  •    ma negatywny wpływ na kondycję układu odporności
  •    powoduje wzrost oporności bakterii na znane antybiotyki (co ogranicza możliwości terapeutyczne).
 
Na przeziębienie i grypę najlepiej zastosować leczenie objawowe zwalczające gorączkę, ból gardła oraz głowy.



Wino ułatwia trawienie – FAKT,     ale…

Często sięgając po lamkę wina do obiadu, słyszymy sakramentalne stwierdzenie: "na dobre trawienie".
To prawda. Wino pite podczas posiłku zwiększa wydzielanie śliny i produkcje enzymów trawiennych.

Warto jednak wybrać wino czerwone, które ma 10 razy więcej antyoksydantów niż wino białe.
Substancje te bardzo dobrze wpływają na zdrowie serca i układu krążenia oraz chronią nas przed nowotworami.

Ponadto czerwone wino:
  •    jest bogate w potas, magnez, wapń
  •    zapobiega tworzeniu się kamieni w woreczku żółciowym
  •    ma dobroczynny wpływ na serce i układ krążenia
  •    zapobiega odkładaniu się złogów cholesterolu w naczyniach krwionośnych
  •    wzmacnia odporność
  •    reguluje metabolizm – zmniejsza się ilość odkładanego tłuszczu
  •    pomaga w leczeniu nadciśnienia tętniczego

Pamiętajmy jednak, że lekarze zalecają: maksymalnie (!!!) 1 - 2 kieliszki wina dziennie (przypominamy jeszcze tylko, że do kieliszka nalewa się zaledwie ok. 100 g wina, nigdy do pełna).



Jajka szkodzą – MIT

Przez lata chyba każdy choć raz słyszał, że jajka podwyższają cholesterol i powinniśmy ograniczać ich spożycie. Dla wszystkich wielbicielek i wielbicieli jajecznicy i jajek w każdej innej postaci mamy dobrą wiadomość.

Choć jedno jajko zawiera około 200 mg cholesterolu, czyli trochę więcej niż połowa zalecanej dziennie dawki, to ma on niewielki wpływ na poziom cholesterolu w naszym organizmie.

Jajka są za to niezaprzeczalnie wartościowym produktem.

  •   zawierają wszelkie niezbędne składniki odżywcze poza wit. C - witaminy z grupy B, żelazo, cynk, miedź, wapno, fosfor, magnez
  •   chronią oczy przed zaćmą
  •   zawierają cholinę, która stymuluje rozwój mózgu
Warto na stałe dodać je do naszego jadłospisu, chyba, że mamy wyraźne przeciwwskazania zdrowotne.


To tylko kilka przykładów obiegowych mitów, związanych ze zdrowiem, w które powinniśmy przestać wierzyć.
W przypadku zdrowia tak jak i w każdym innym, najważniejszy jest zdrowy rozsądek!



Partnerzy