W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Szczegółowe informacje znajdują się w POLITYCE PRYWATNOŚCI I WYKORZYSTYWANIA PLIKÓW COOKIES. X

Szanowni Państwo! Ze względu na bezpieczeństwo i w związku z napływającymi informacjami o sytuacji epidemiologicznej dotyczącej COVID-19, pragniemy poinformować Państwa, iż nasza Fundacja działa bez zmian. Ze względu na obecną sytuację, jesteśmy zmuszeni jednak ograniczyć fizyczny kontakt z podopiecznymi i darczyńcami do minimum. Nasi wolontariusze ciągle pracują, natomiast większość kontaktów odbywa się za pomocą drogi elektronicznej lub telefonicznej. Pamiętajmy jest to czas próby dla nas wszystkich. W tych dniach nie można zapomnieć o potrzebujących, którzy obecnie jeszcze bardziej liczą na nasze wsparcie. Tych z Państwa, którzy pragną przekazać darowiznę na rzecz podopiecznych, zachęcamy do korzystania z płatności elektronicznych.

Profilaktyka zdrowia


Wiem, co jem?

2018-06-18

Nie od dziś wiemy, jak ogromne znaczenie ma to, co jemy. Ale, czy aby na pewno stosujemy te zasady na co dzień? Czy mamy świadomość, że nie wszystko to co nam smakuje jest dla nas dobre?


Obecnie już ok. 20% (!) dzieci cierpi na otyłość. Jeśli Twoje dziecko zmaga się z tym problemem, uważaj na ukryty w produktach syrop glukozowo-fruktozowy.
Po spożyciu fruktozy nie tylko nie czujemy się syci, ale nasz apetyt może rosnąć.

Środek ten dodawany jest do olbrzymiej liczby masowo produkowanych wyrobów spożywczych (i to nie tylko do słodyczy!).

Najczęściej spożywane to:
  • soki, napoje, napoje gazowane (coca-cola, fanta, sprite itp.), napoje owocowe
  • syropy do rozcieńczania z wodą
  • syropy kupowane w aptece
  • napoje energetyczne i izotoniczne
  • lody
  • pieczywo o długiem terminie ważności, pierniki (dzięki HFCS nie stają się twarde);
  • dżemy, musztardy, ketchupy
  • konserwy (rybne i mięsne)
  • gotowe sosy i marynaty
  • wędliny i wyroby garmażeryjne
  • jogurty
Kolejny wróg naszych dzieci i nas samych, to olej palmowy
Jest to olej tłoczony z owoców i  nasion palmy oleistej. Pierwotnie olej ten ma kolor pomarańczowoczerwony. Wówczas też ma wiele wartości odżywczych, takich jak beta-karoten, witamina E i antyoksydanty (możemy go spotkać w sklepach ze zdrową żywnością). Podczas obróbki termicznej pozbawiany jest składników odżywczych. I to właśnie w tym momencie zaczynają się problemy...

Nie ulega wątpliwości, że jest to najczęściej stosowany tłuszcz w przemyśle spożywczym. Jeśli na opakowaniu widnieje napis: olej lub tłuszcz roślinny, praktycznie zawsze będzie to oznaczać ten uzyskiwany z palmy. I to oczywiście w tej złej, rafinowanej postaci. Ponieważ jego produkcja jest tania, niesamowicie wydajna i ma bardzo długi okres trwałości, wygrywają niestety interesy producentów, a nie nasze zdrowie.
Dodatkowo wysoki punkt dymienia sprawia, że w wielu barach i restauracjach na oleju palmowym smaży się wielokrotnie.

A jak to wygląda z perspektywy zdrowia konsumenta? Czy faktycznie jest się czego bać?
Ostatnio za sprawą popularnych kremów czekoladowych, zrobiło się dość głośno o szkodliwości oleju palmowego. Jego zawartość w produkcie skierowanym przecież do dzieci, to aż 32%. We Włoszech na znak protestu jedna z sieci handlowych wycofała nawet te produkty ze sprzedaży. Producent wydał majątek na kampanie marketingową, w której informował konsumentów, że produkuje jedynie z certyfikowanego oleju palmowego (nierafinowanego).
Nie zmienia to jednak faktu, że w tego typu produktach, sama ilość zawartego w nich cukru, powinna skłonić nas do zastanowienia, czy aby na pewno warto dawać go dzieciom.

Kolejne produkty, których powinniśmy się wystrzegać to:
  • margaryna
  • tłuszcze, frytury używane do głębokiego smażenie frytek czy kotletów
  • pieczywo o przedłużonej trwałości
  • produkty smażone przemysłowo (przekąski)
  • żywność typu fast food
  • masło orzechowe
  • zupki chińskie
  • ciastka, biszkopty, herbatniki, paluszki, krakersy
  • chipsy
Kontrowersje wokół oleju palmowego nie dotyczą tylko zdrowia. Zapotrzebowanie na ten tłuszcz jest tak ogromne, że w celu stworzenia miejsca na kolejne uprawy, wycina się lasy deszczowe. Według Programu Narodów Zjednoczonych ds. Ochrony Środowiska, jeśli utrzyma się obecne tempo produkcji oleju palmowego, to w 2022 roku zostanie zniszczonych 98% (!!!) lasów Sumatry i Borneo.
To z kolei prowadzi do wyginięcie wielu zagrożonych gatunków (m.in. występujących tylko na tym obszarze orangutanów) i zmian klimatu.


Mimo, że olej palmowy i syrop glukozowo-fruktozowy jest stosowany tak powszechnie, nie znaczy to że nie mamy co jeść..
Na szczęście pozostaje nam do wyboru całkiem spora ilość produktów.


Po prostu:
  • zamiast słodkich płatków śniadaniowych wybierzmy owsiankę i dodajmy suszone lub świeże owoce         
         
  • zamiast batoników lub ciasteczek nauczmy nasze dzieci jeść słodką marchewkę czy inne surowe warzywa
                                                                                                                                       
  • zamiast chipsów, zróbmy razem z dziećmi chipsy z jarmużu
    (porwane liście jarmużu skropić oliwą, lekko posolić i wstawić na 20 minut do piekarnika, wyjdą nam p
    yszne, chrupiące i zdrowe przekąski do podjadania w ciągu dnia)                   


  • bułki i pieczywo z dużych sieci handlowych, pieczone przecież z mrożonego ciasta i z masą dodanych polepszaczy, zamieńmy na weekendową zabawę z pieczeniem chleba w domu

Te kilka pomysłów nie tylko będzie miało korzystny wpływ na samopoczucie, ale także pomoże spędzić bezcenny czas z bliskimi.

NA ZDROWIE!!!


Partnerzy