W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Szczegółowe informacje znajdują się w POLITYCE PRYWATNOŚCI I WYKORZYSTYWANIA PLIKÓW COOKIES. X

Profilaktyka zdrowia


WODA – symbol życia, płodności i oczyszczenia

2018-02-28

Woda to bezcenny skarb. Jej stała i nieograniczona obecność w naszym codziennym życiu sprawia, że nie doceniamy jej wartości. Dlaczego tak ważne jest, aby spożywać ją regularnie?


Aż 60% naszego ciała składa się właśnie z wody. Mózg to aż 75% wody, a kości składają się z niej w ponad 20%.
Woda jest niezbędna składową każdej reakcji, która zachodzi w naszym organizmie.

Człowiek bez wody jest w stanie wytrzymać maksymalnie 7 dni.

Już samo uczucie pragnienia oznacza bowiem, że nasz organizm jest w pewnym stopniu odwodniony. Należy więc niezwłocznie dostarczyć mu płynów i pamiętać o regularnym nawadnianiu. Utrata już 5% wody z naszego ciała odpowiada obniżeniu jego wydolności nawet o 30%!

Na odwodnienie jesteśmy narażeni nie tylko podczas upałów. Najwięcej wody tracimy także podczas intensywnego wysiłku fizycznego, kiedy to musimy niezwłocznie dostarczyć płyny, by uzupełnić braki elektrolitowe. Oprócz sportowców na odwodnienie narażone są także osoby przebywające wiele godzin w klimatyzowanych pomieszczeniach. Panuje tam niska wilgotność powietrza, co sprzyja wysuszaniu błon śluzowych dróg oddechowych.

Pierwszymi symptomami odwodnienia mogą być:
  • zaburzenia koncentracji,
  • bóle i zawroty głowy,
  • suchość w ustach,
  • zaburzenia widzenia,
  • zmęczenie,
  • pogorszenie pamięci krótkotrwałej, jak i zmniejszenie szybkości reakcji. 
W ekstremalnych przypadkach odwodnienie może doprowadzić do zasłabnięć, wymiotów, a nawet utraty przytomności.
Zbyt częste przypadki niedoboru płynów mogą także przyspieszyć starzenie się skóry, która szybko traci nawilżenie i sprężystość.


Zalety pitnej kuracji docenił już Hipokrates. Lecznicze działanie wód mineralnych doczekało się specjalnej nazwy – krenoterapia.



KIEDY NALEŻY PIĆ WODĘ?

Wodę należy pić regularnie, najlepiej małymi łykami i w nie za dużych ilościach. Wypicie naraz dużej ilości wody może spowodować szybsze wypłukiwanie soli mineralnych (sodu, potasu) z organizmu.
Najlepiej wypić szklankę wody 10 minut przed i po jedzeniu.
Picie wody w trakcie posiłku zmniejsza stężenie enzymów trawiennych, a to utrudnia trawienie.

JAK CZĘSTO PIĆ WODĘ?

Pragnienie samo w sobie jest już sygnałem ostrzegawczym naszego organizmu, że jesteśmy odwodnieni.
Dlatego nie doprowadzajmy do stanu, kiedy już bardzo chce się nam pić, ale też nie pijmy na siłę wtedy, kiedy naprawdę nie chce nam się pić.

ILE WODY PIĆ?

Przyjmuje się, że człowiek powinien dostarczać 1 ml wody na 1 kcal spożywanego pokarmu lub 30 ml na 1 kg (albo 1 litr na 30 kg) masy ciała, co w praktyce przekłada się na około 1,5 – 3,5 litrów wody dziennie.

Przykład: jeśli ważysz 60 kg to „60 : 30 = 2”, czyli powinieneś pić 2 litry wody dziennie.

Bardzo ważne jest picie wody zaraz po przebudzeniu i to właśnie wtedy powinniśmy wypijać największą jej ilość w ciągu dnia. Aby wiedzieć dokładnie, jaka to ilość uzyskany wynik podziel jeszcze na 3

Przykład: 2 litry : 3 = prawie 0,7 litra po przebudzeniu.

Zaleca się, aby kobiety w ciąży wypijały, co najmniej 8 szklanek płynów dziennie.

Dzieci również powinny pić dużo wody. Dzieci są w ciągłym ruchu, dlatego znacznie częściej odczuwają pragnienie niż dorośli.
Zadbajmy o zdrowy nawyk już od najmłodszych lat.





CO PIĆ?

Najlepiej wodę mineralną.
Unikajmy picia napojów gazowanych, gdyż znajdujący się w nich dwutlenek węgla, uwalniany w żołądku, rozciąga jego ściany. Wynikiem tego jest zahamowanie pragnienia, a także często uczucia głodu.

Wodę gazowaną zaleca się pić po zakończeniu pracy fizycznej czy zawodów sportowych, gdyż wchłania się ona szybciej z przewodu pokarmowego i przyspiesza się wydalanie niepotrzebnych produktów przemiany materii, czyli tzw. niedopałków.

CZY MOŻNA WYPIĆ ZA DUŻO WODY?

Badania nad spożyciem wody nie są zakończone a opinie lekarzy i specjalistów są dość rozbieżne. Jedni uważają, że 1,5 litra dziennie jest ilością wystarczającą; inni mówią, że niektórzy powinni pić nawet ok 5 litrów wody dziennie. Tak naprawdę wszystko uwarunkowane jest naszą waga, naszym wiekiem, naszą aktywnością fizyczną, trybem życia oraz uwarunkowaniami klimatycznymi, w których mieszkamy. Zbyt duże nawodnienie organizmu może przyczynić się do wypłukania z niego wszystkich wartościowych i niezbędnych minerałów. Dlatego najlepiej zachować zdrowy rozsądek i umiar i pamiętać: „lepsze może być wrogiem dobrego”.
 
 
30 POWODÓW, DLA KTÓRYCH WARTO PIĆ WODĘ
 
1.    Reguluje apetyt
2.    Poprawia trawienie
3.    Pobudza metabolizm
4.    Pomaga w odróżnieniu głodu od pragnienia
5.    Redukuje cholesterol
6.    Poprawia funkcjonowanie wątroby
7.    Wypłukuje z organizmu toksyny
8.    Pomaga w pozbyciu się problemów jelitowych
9.    Redukuje cellulit
10.    Pomaga w rzeźbieniu mięśni
11.    Nawilża skórę, przez co poprawia jej wygląd i elastyczność
12.    Dotlenia organizm
13.    Pomaga w dostarczaniu składników odżywczych do wszystkich narządów
14.    Reguluje temperaturę organizmu
15.    Zwalcza zmęczenie i dodaje energii
16.    Pomaga we wzroście czerwonych krwinek
17.    Poprawia „nasmarowanie” stawów
18.    Poprawia wydolność organizmu w czasie ćwiczeń
19.    Poprawia funkcjonowanie serca i minimalizuje ryzyko zawału o 41%
20.    Zmniejsza ryzyko zachorowania na raka okrężnicy o 45%, raka pęcherza o 50%
21.    Zmniejsza ryzyko zachorowania na raka piersi
22.    Redukuje bóle głowy
23.    Redukuje bóle pleców
24.    Poprawia pamięć oraz koncentrację
25.    Utrzymuje w dobrym nastroju
26.    Zwalcza skurcze
27.    Pomaga zwalczyć gorączkę
28.    Poprawia wzrok
29.    Niweluje nieświeży oddech oraz dyskomfort spowodowany spierzchnięciem ust, suchością gardła oraz opuchnięcie języka
30.    Poprawia funkcjonowanie nerek, zmniejsza infekcje dróg moczowych oraz kamienicy nerkowej.



Większość ludzi jest permanentnie odwodniona.
Picie wody jest nawykiem, który musimy w sobie wytrenować.

Partnerzy